tisdag 29 september 2009

Vad mycket man har att lära

När jag läste i Carlgren/Marton om hur 2 olika lärare valde att lära ut bråk och procenträkning. Lärare 1 och 2 skall "få eleverna att inse att bråk som del av helhet och bråk som division är två olika aspekter av bråk".
När jag läste om deras olika tillvägagångs sätt kände jag att åh vad bra att få se hur man kan göra på olika sätt, då kan jag själv ta till mig det som jag tycker verkar rimligast. Alltid bra med flera sätt att förklara saker på. Jag satt och funderade över vilket tillvägagångssätt jag hade valt. Men när jag läser vidare kommer en liten joker upp i form av lärare nr 3 som analyserat dessa tvås olika tillvägagångssätt och belyser hur de missat att påvisa helheten som del. Va!
Jaha tänkte jag det hade inte jag kommit på bara genom att läsa detta om inte lärare 3s åsikt funnits med hade jag missat en kanon viktig del utan att ens veta om det. När jag fortsätter att läsa böcker om olika exempel kommer jag nu att försöka komma på fler sätt för tänk om jag bara "köper" det som står och så har de som skrivit missat någon infallsvinkel. Som vi lärt på lektionerna vetenskapligt förhållningssätt. Nu ska jag ifrågasätta allt!!!
Under utbildningen och även i yrkeslivet kommer jag hela tiden lära mig flera sätt att lära ut på och det är något jag kommer sträva efter att vara flexibel så jag kan nå så många elever som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar